Martie, 2015
Un consum exagerat de suc, zilnic, nu conduce la un aport sporit de nutrienți.
În ultimul timp am auzit la mai multe canale TV și radio îndemnarea către populație ”Pentru o viață sănătoasă, consumați cinci fructe și legume în fiecare zi”. Urmăresc reacția celor de alături – părinți în vârstă, părinți mai tineri, adolescenți, bătrâni, bolnavi – și observ o absență totală a acestei reacții. O acceptare tacită, de felul ”sunt un prost, căci nu înțeleg ce înseamnă asta; probabil toți din jurul meu înțeleg, numai eu – nu”. După care urmează o deconectare imediată de la acest mesaj, cu atenția la următorul spot – mai simplu, mai clar, mai real.
Astăzi vom învăța împreună ce înseamnă această frază miraculoasă ”cinci fructe și legume ”. De unde vine ea? De ce anume cinci? Și nu patru, sau șase? Cinci prăsade? Cinci capșune? Cinci gutui? Cinci cartofi? Cruzi? Copți? Prăjiți? Suc? Compot? Ceai de fructe?
Originea
Expresia ”cinci fructe și legume pe zi” sau ”cinci pe zi” este o denumire generală a campaniilor de promovare în mase a alimentației mai sănătoase în diferite țări – Canada, Australia, SUA, Marea Britanie, Franța, Austria. Fiecare din aceste țări au lansat asemenea campanii de prin anii 90, dar le-ai însoțit cu studii extensive, programe de explicare și comunicare în mase, alterarea regimurilor alimentare în școli și spitale, rețete.
Semnificația
De fapt, cinci fructe și legume pe zi înseamnă, mai corect, cinci porții de fructe și legume pe zi. Iar porția este definită pentru fiecare produs, în dependență de dimensiunile sale, calitățile nutritive, și forma în care se consumă – fie ca sunt proaspete, pregătite, congelate, sau stoarse.
Există surse care indică exact ce înseamnă o porție de diferite produse, ca să ajute consumatorul, părintele, educatorul să înțeleagă mai bine această filosofie, și s-o aplice sau să o explice și altora.
Ce, cât, cum
Mai jos vom enumera cele mai frecvente fructe și legume consumate în acest anotimp în Moldova, nu înainte însă să explicăm un lucru – cartoful nu intră în această categorizare, precum nu intră nici ketchup-ul (desi pregătit din tomate).
Încă un moment important – fasolea, bobul, năutul și lintea fac parte din această listă de ”cinci pe zi”, deoarece ele conțin o cantitate impunătoare de fibră vegetală. Însă cantitatea mai mare de 3 linguri pe zi nu mai contează, deoarece sau 3 linguri sau 5 linguri de fasole echivaleaza o singură porție.
Lista porțiilor zilnice de fructe, legume și boboase, în combinație preferată
Roșii conservate în suc – 2 medii
Pastă de roșii – 1 lingură
Bostan copt – 3 linguri
Porumb zaharat conservat – 3 linguri
Varză tocată (crudă sau preparată termic – 2 mâini
Morcov – 3 linguri
Varză chinezească – tăiată în 5 părți
Praz – 10 cm lungime
Ciuperci – 14 medii
Ceapă – 1 medie (crudă sau preparatăt ermic)
Ceapă verde – 8 fire
Sfeclă roșie – 1 medie
Fasole, bob, năut, linte (fiert) – 3 linguri
Mere – 1 mediu
Banane – 1 mică
Portocale – 1 medie
Prăsade – 1 medie
Struguri – 1 mâină plină
Caise conservate – 3
Vișine conservate – 11
Piersici conservați – 2
Suc stors, fără zahăr – 150 ml
Aceste produse pot fi servite atât separat, cât și în diferite combinații, în componența altor bucate, crude, congelate sau pregătite.
Recomandarea generală este de a consuma pe zi un minimum de 400 grame de fructe și legume în combinația dorită, dar nu mai mult de 2 porții de fructe, care conțin mult zahăr.