Intru într-un agro magazin din Strășeni, să cumpăr niște compost pentru plante în ghiveciuri.
De tejghea se apropie un bărbat de vârstă medie și-i spune vânzătoarei ”Uite, au apărut niște viermișori galbeni pe usturoiul meu…”
Fără să termine fraza și fără să mai întrebe careva amânunturi despre viermișori, de-s mulți, de-s mari, de aduc vre-o pagubă reală, vânzătoarea apucă de alături un pachet sigilat și-i întinde bărbatului: ”Un pachețel de ăsta la 5 litri de apă, și stropiți tot usturoiul. Și alte legume ce mai aveți prin împrejurime.”
Bărbatul e încântat de simplețea soluției problemei sale și zice, înviorat: ”Dar două pachețele se poate? Cât costă? Și să stropesc doar frunzele sau și solul de sub ele?…”
Am ieșit întristată din magazin, imaginăndu-mi acest bărbat, sau soția lui în toamnă vânzând usturoiul la piața din Strășeni, sau consumându-l cu copiii și nepoții săi, bucurându-se de produse ”curate”, ”eco”, ”din grădina noastră”, ”sănătoase”…
Există o predilecție în Moldova pentru produsele ”de casă”, că astea chipurile sunt curate, fără chimicale, fără antibiotice, vacinuri, hormoni, GMO și alte sperietori necunoscute. Adevărul este că dacă gospodarii nu previn apariția bolilor și dăunătorilor prin asolament și prin atragerea prădătorilor naturali, chiar și pe suprafețe minuscule, aceștea nu vor întârzia să apară. Iar lupta cu ei, din lipsă de răbdare și de cunoștințe, va include neapărat aplicarea substanțelor toxice sistemice, care inevitabil vor nimeri în organismul uman.
Dar practicile aplicate la domiciliu de către gospodari și gospodine nu pot fi verificate absolut de nimeni! Poți să-ți dai sama de volumul chimicalelor și medicamentelor folosite în gospodării doar după vasta lor accesibilitate pe piață. Că doar dacă nu s-ar cumpăra, ele nici nu s-ar vinde. La fiecare magazin agro, la fiecare piață, mai că la fiecare colț se vând prafuri, soluții, ampule, creionașe și tot felul de alte chestii cu denumiri inutile, căci nimeni nu le citește, nu le cunoaște și nu le învață în detaliu.
Cel mai trist moment în această poveste este ușurința prin care omul își otrăvește singur produsele pe care le va consuma, iar vânzătorul le oferă fără nicio încercare de a evita sau minimaliza cumva efectul toxic al acestor produse. Postere, bannere, pliante și spoturi publicitare cu pesticide și erbicide sunt și se aud la fiecare oră prin Moldova. Evident că piața otrăvurilor este una înfloritoare în țară.
Majoritatea chimicalelor oferite pentru eradicarea insectelor dăunătoare prin grădinile personale conțin organocloride sau/și organofosfați. Ambele categorii sunt extrem de persistente și se acumulează în țesuturile adipoase ale organismului uman – în creier, sub piele, în organele interne. Efectul lent și de lungă durată al acestor chimicale este devastator, acționând asupra hormonilor și a celulelor nervoase, generînd procese ireversibile.
Eu nu am o soluție pentru această situație. Este o problemă persistentă nu doar în Moldova, dar și în majoritatea țărilor.
Dar știu că există inițiative sociale care intenționează să învețe populația în prevenirea situațiilor de boli și dăunători prin grădini, ca aplicarea substanțelor toxice să nu fie necesară. Asemenea inițiative țin de organizațiile EcoVizio – programa Active Organic și Grădina Moldovei, unde doritorii se pot înscrie la cursuri și alte evenimente de grădinărit ecologic pentru propriul consum.
Grădinarii care doresc să comercializeze produsele sale pot intra în circuitul ecologic, ca să obțină Certificatul de Conformitate, prin care vor demonstra neaplicarea îngrășămintelor și substanțelor sintetice pentru protecția plantelor și animalelor. În Moldova este un număr mic de producători certificați eco, care propun produsele sale pe piața locală. Datele lor de contact, precum și gama de produse oferită sunt indicate pe pagina www.ecoportal.md
eco logo nationalÎn ziua de azi doar produsele certificate Eco (sau Bio, sau Organic, în dependență de țară) și Biodinamic Vă pot asigura o atitudine corectă a producătorului față de sol și față de plante și animalele sale. El, producătorul eco sau biodynamic este riguros verificat și supravegheat, conform unor legi și standarte internaționale bine definite, iar produsele eco sunt însoțite de etichetele și logouri respective.
Tot restul calificativelor acordate produselor, precum ar fi ”pur”, ”sănătos”, ”de casă”, ”curat”, ”100% natural” sunt trucuri de marketing și nu vă spun nimic despre modul în care a fost cultivat un produs sau altul.

 

Acest articol a fost scris în cadrul Campaniei Naționale de Promovare a Produselor Ecologice EcoLocal 2017. Campania este desfășurată de către compania EtnoGastronomica, cu susținerea proiectului de caritate People in Need și Agenția Cehă pentru Dezvoltare și Cooperare.

Photo: Pesticides & cancerEL logo