wlpm 13În ajunul lansării primei piețe de tip Farmers Market în Moldova, am discutat cu o doamnă care stă la cârma unei asemenea piețe de mai bine de 6 ani, mai întâi ca Președinte, apoi coordonator voluntar, o bună prietenă a mea Wendy Tobitt, Marea Britanie.
Piața Producătorilor Locali din Wallingford (Wallingford Local Producers Market WLPM) a fost lansată în 2007 de către un grup de voluntari, producători, membri ai comunității locale din orășel. Piața are loc în zilele de sămbătă, de 4 ori pe lună, de la ora 10.00 – 13.00

Prin ce se deosebește piața WLPM de alte piețe la aer liber din orășel, ce o plasează aparte de restul?
Una din particularitățile pieței WLPM este că noi garantăm produse proaspete locale. Alte piețe, mai comerciale, deși vînd produse proaspete, ele vin din toată lumea. Prin asta noi suntem unici. Mai sunt și alte piețe de fermieri în oraș, dar calitatea produselor lasă de dorit, ei nu au producători ecologici, multe produse acolo sunt de import și unele tarabe sunt completamente străine Angliei, unii vând covoare turcești sau pungi italiene.
Când am setat piața cu 10 ani în urmă, speram să nu coincidă zilele de piață cu alte piețe din orășel, de asta am stabilit-o în zilele de sămbătă. Pe urmă alte piețe ambulante tot au început să vină sămbăta, ceia ce ne-a îngrijorat foarte mult, credeam că vom pierde clientela. Dar de fapt noi am câștigat, pentru că lumea mergea acolo, vedea că produsele și diversitatea la noi este mai bună, și au început să vină la piața noastră.

Cum păstrați și verificați calitatea produselor vândute, ca să mențineți acest standard foarte înalt?wlpm 1
De obicei discutăm cu producătorul care dorește să vândă la WLPM, îl invităm la piață să o vadă, și întrebăm de unde obțin ingredientele. Vizitând piața, producătorul atrage atenția la calitatea înaltă a altor produse și înțelege că și el trebuie să mențină acest nivel.
La fiecare candidat noi căutăm să vedem dacă producătorul are anumite certificate care asigură calitatea, de exemplu certificate ecologice. Deoarece noi toți suntem voluntari și nu putem să mergem în inspecții, de asta îi căutăm pe cei care sunt inspectați de alții, de exemplu de organismele de certificare.
Nu în ultimul rând, cumpărătorii decid asupra calității prin faptul că ei cumpără ceia ce le place. Produsele de calitate proastă nici nu se prea vând la noi. De exemplu, am avut un cumpărător care ne-a zis că un cașcaval cumpărat nu era proaspăt. Noi am discutat cu producătorul de brânză și am depistat cauza problemei, fapt ce a evitat repetări.
Cumpărătorii se apropie mereu de noi, de organizatori, și ne zic despre experiența lor, pentru că ei știu că noi îi vom asculta ca pe prieteni. Am dezvoltat cu timpul această relație între noi, organizatorii și vizitatorii pieței, dar și cu producătorii care vând acolo.

wlpm 14Care sunt cei 3 factori de succes ale pieței?
Este o piață 1. permanentă, 2. săptămânală și 3. amplasată comod. Este ușor pentru oameni să ne găsească, și nu e departe. Suntem chiar în centrul orășelului.
Alți factori de succes sunt calitatea și diversitatea produselor. La fel și contactul direct între clienți și producători. Asta înseamnă că cumpărătorii revin săptămână de săptămână, își aduc prietenii, și se rețin acolo pentru un ceai sau o cafea. Faptul că avem o cafenea chiar în perimetrul pieței noastre este formidabil!

 

Care este primejdia asupra pieței WLPM?
Primejdia este una aproape globală, dar și una locală. Dacă lumea nu are bani pentru produse de calitate, atunci oamenii nu vor cumpăra așa des produse ecologice, și pot să meargă în altă parte, de ex la supermarket sau magazine, unde e mai ieftin.
O altă primejdie este diversitatea redusă de produse locale. Este destul de greu să găsești producători locali care ar asigura a gamă completă de produse locale.

Care sunt cele mai frecvente provocări pentru organizatorii pieței?wlpm 11
Keeping happy! Organizatorii doresc ca toată lumea să fie mulțămită, și comercianții și cumpărătorii. Pentru asta trebuie să fie aplicate niște reguli și proceduri foarte clare în organizarea pieței. Cele mai de succes piețe aplică proceduri disciplinate și permanente. De exemplu aranjarea corturilor și meselor – pentru asta ne trebuie ajutor, care vine de la grupurile locale de tineret, și noi îi plătim pentru asta. Alt ajutor vine de la voluntarii din comunitate. Și asta tot este o cheie a succesului – cooperarea între diferite grupuri comunitare și organizații locale, în așa mod ca toți să beneficieze reciproc. Trebuie să găsim moduri de colaborare, pentru că asta ne ajută și la promovarea pieței. Promovarea trebuie să fie permanentă, pentru turiști și noi veniți la fel, deci mereu trebuie să existe promovare a pieței.

În ce constă rolul tău de Coordonator al Pieței?
Duminica eu ridic lista producătorilor înscriși pentru piața următoare. Le scriu la toți un email și-i rog să confirme până miercuri ora 18 dacă vin sau nu la piață, la fel și cei care nu sunt înscriși – dacă doresc să vină. Joi dimineață le trimit la toți lista confirmată, în baza răspunsurilor primite. Această listă este apoi inclusă in buletinul săptămânal trimis de Kate vinerea către toți producătorii și cumpărătorii care au lăsat adresele email. Buletinul este plasat și pe FB.
Vineri seara eu fac planul amplasării tarabelor. Unii producători nu vor să stea alături de alții, și eu asta știu și trebuie să iau în considerație. Sâmbăta dimineața eu deschid locația și când voluntarii aranjează mesele, eu trebuie să le spun unde și câte mese să pună. Asta ocupă 1 oră. Fără acești voluntari nu am putea menține piața. Ei ajută și producătorii să-și aranjeze produsele, cei care au nevoie de ajutor. Trebuie să fac un orar, ca organizatorii să vină pe rând să aranjeze piața, să nu fiu doar eu…
Un coordonator de piață trebuie să fie plătit, și trebuie să găsim pe cineva să mă înlocuiască.

wlpm 9Cum păstrați echipa de organizatori?
Prin distribuirea sarcinilor și a volumului de lucru. Unii organizatori au și tarabe cu vânzări, deci ei vând dar și fac lucrul necesar, de exemplu adună banii de la producători.
Dar echipa nu este veșnică, inevitabil unii decid să plece. Atunci căutăm pe altcineva să ajute. Căutăm persoane dedicate și cu entuziasm. Ei sunt cei mai minunați, dar entuziasmul trebuie să fie însoțit și de angajament. Noi nu le luăm mult timp, comunicarea e prin email, și ne întâlnim doar o dată la 3 luni. Dacă unul dintre noi e obosit, sau bolnav, sa are o problemă, noi ne susținem unii pe alții. Directorul Executiv este extrem de important si trebuie să fie un lider adevărat, care nu ia totul asupra sa dar știe cum să delegheze în așa mod ca lucrurile să fie făcute și toți să participe dar să aibă și timp liber cînd pleacă în călătorii. Pentru asemenea perioade căutăm înlocuitori. Uneori ne întâlnim acasă la cineva pentru o zi de socializare. Întrunirile de lucru sunt la cineva acasă, fiecare aduce ceva de gustat, și aceasta este foarte important. Ne ajută să ne cunoaștem mai bine. Dar oricum ne vedem și la piață de fiecare dată.

Ce sfaturi ai avea pentru o echipă tânără de organizatori?
Cunoașteți-vă cât mai bine unul pe altul și distirbuiți sarcini concrete, nu doar ”vino și ajută”, dar dați sarcini conform talentelor și calităților tari ale fiecăruia, de exemplu cineva se pricepe la  promovare pe rețele, sau scriere de comunicate, sau vizite la producători. Unii poate au timp in cursul săptămânii să ajute cu ceva anume, alții în weekend – care și cum poate mai bine.
Pentru piață – să fiți cât mai veseli și prietenoși. Nimeni nu vrea să vadă organizatori supărați. Faceți planul amplasării tarabelor. Decideți unde veți pune indicatoarele rutiere. Decideți cine va pune indicatoarele rutiere.
Explorați PASIUNEA la maximum și mențineți-o la nivel. Entuziasmul tinerilor și angajamentul membrilor mai în vârstă crează o combinație perfectă! Vă doresc perseverență și succes!

wlpm 16