Cuvântul Eco (citește Bio, Organic) a devenit unul din cele mai populare între producătorii articolelor de larg consum, iar odată cu lărgirea pieței de produse cosmetice, multe companii folosesc ingrediente Eco certificate pentru a satisfice așteptările clienților. În acelaș timp, tot mai multe produse apar cu denumiri de felul Eco, Bio sau Organic, fără a se supune la mari silințe și cheltuieli, inducând cumpărătorul în eroare.
Dacă mai adăugăm la aceste noțiuni și alte cuvinte frumoase, de exemplu Natural, Home-made, Sănătos, atunci etichetele de pe rafturile buticurilor de cosmetice devin și mai confuze. Iar alegerea unui produs bun, devine un proces dificil.
Ghidul de mai jos vine să vă orienteze în piața produselor cosmetice, mai ales dacă doriți să procurați articole cu adevărat ecologice și sustenabile.
1. Ce înseamnă Eco (sau Bio, sau Organic)
Noțiunea Eco se referă la modul în care au fost cultivate plantele/ingredientele care s-au folosit în produs. Agricultura Eco se aplică la ferme certificate ca atare, iar accentul pus de fermieri este preponderent pe sănătatea solului. Se consideră că un sol sănătos va produce plante sănătoase, animale sănătoase, oameni sănătoși și un mediu ambiant sănătos. Aceasta este filosofia Eco în două propoziții.
2. Cum deosebim un produs Eco de unul fals.
Produsele Eco vor fi certificate de agenții specializate și vor avea pe ambalaj un simbol al agenției respective.
ECOCERT organic – este un simbol internațional aplicat pe produsele care conțin un minimum de 95% de plante, dintre care minimum 10% trebuie să fie de la fermele Eco certificate. Simbolul ECOCERT Organic este folosit de foarte multe branduri de cosmetică.
În Germania simbolul-standart se numește BDIH – și certifică produsele naturale, mai curând decât Eco. Simbolul BDIH inseamnă că 100% din ingrediente sunt substanțe naturale sau identice celor naturale (unele ingrediente se produc pe cale sintetică dar dublează intocmai structura și proprietățile celor naturale, de exemplu unele săruri). Simbolul BDIH impune producătorii să includă și ingrediente de la ferme certificate Eco, însă procentul acestora poate varia, de la un produs la altul.
În Marea Britanie sunt câteva simboluri aplicate pe cosmetica Eco – Soil Association, Organic Farmers & Growers, Organic Food Federation. De obicei, aceste agentii impun un procent minim de 95% de ingrediente Eco certificate în componența unui produs de cosmetică.
NATRUE – este alt simbol deseori întâlnit pe cosmetice Eco. NATRUE aplică trei nivele de certificare: pentru produsele 100% naturale (cu unele excepții), pentru cele care conțin 70% ingrediente Eco certificate, și pentru cele care conțin 95% ingrediente Eco certificate.
Recent, o schema nouă COSMOS organic – care este rezultatul cooperării între agențiile de mai sus – a apărut pe piață și certifică produsele cosmetice atât 95% Eco, cât și cele naturale.
Alte simboluri care indică calitățile Eco a produselor de cosmetică sunt USDA Organic, ICEA, Australian certified organic.
Dacă pe produsul care îl cumpărați scrie Eco, sau Bio, sau Organic, sau Natural, sau Sănătăs, sau Hand-made, dar nu este niciunul din simbolurile de mai sus, mai mult posibil că sunteți amâgiți.
3. Care e diferența de prețuri
Cosmetica Eco nu este neapărat mai scumpă decât cea obișnuită. Deseori prețul la cosmetice este dictat de valoarea brandului, și nu de sinecost. Desigur, există produse Eco din clasa premium care dictează și un preț pe măsură. Însă aceste produse deseori sunt mai concentrate, ceia ce înseamnă că veți folosi mai puțin.
4. Diferența în calitate.
De ce anume Eco? O fi aceste produse mai sănătoase, mai bune pentru piele?
La sigur, produsele care includ ingrediente Eco sunt mai bune pentru mediul înconjurător, pentru că fermierii care le-au cultivat, ai grijă de sol. La fermele Eco biodiversitatea e mai bogată, plantele sunt mai sănătoase, iar muncitorii sunt plătiți echitabil.
Dar depinde și căte ingrediente Eco conține un produs. De exemplu, un șampon pe care scrie Eco și conține doar 5% de ingrediente Eco certificate, nu prezintă mare avantaje în conținut decît unul obișnuit. Prețul însă ar putea fi exagerat.
5. Ce să cumpărăm?
Dacă vă axați pe segmentul produselor naturiste, citiți de fiecare dată informația din spatele cutiei/sticluței și nu doar denumirea produsului. Atrageți atenție căte procente din ingrediente sunt Eco, sau naturale, dacă este prezent unul din simbolurile de mai sus. Companiile cinstite vor indica toată informația necesară și vor fi mult mai transparente decît cele care doresc doar să câștige pe sama altora.
Dacă doriți să cumpărați articole hand-made (săpunuri, loțiuni, etc), discutați cu producătorul și întrebați ce fel de ingrediente a folosit, de unde le-a luat, ce plante naturale întră în componență.
O listă de produse de cosmetică naturistă și hand-made este accesibilă pe www.ecoportal.md
Acest articol a fost scris în cadrul Campaniei Naționale de Promovare a Produselor Ecologice EcoLocal 2016-2017. Campania este desfășurată de către compania EtnoGastronomica, cu susținerea proiectului de caritate People in Need și Agenția Cehă pentru Dezvoltare și Cooperare Foto: Pixabay.com

ecolocal-logo