Octombrie, 2013      Photo: Unsplash.com
Consumul redus de carne este benefic pentru sănătate, pentru buzunar, şi pentru planetă. În acest articol voi prezenta câteva sfaturi cum să reduci consumul de carne, în mod simplu şi gustos.
În toată lumea au răsunat scandalurile recente despre carnea de cal, gripa porcină şi cea aviară, iar în Moldova s-a strecurat informaţie despre carnea de bivoliţă importată din India şi oferită ca şi „carne de vită”. În asemenea situaţii mulţi decid să renunţe la consumul de carne, mai ales cănd nu cunosc provenienţa, sau să se limiteze doar la consumul redus, de exemplu o dată sau de două ori pe săptămână. Un asemenea regim se numeşte Flexitarianizm. Motivele din care o persoana devine Flexitarian pot fi diferite, fie ca e frica de epidemii şi excrocherii în industria alimentară, fie că e dorinţa de a reduce riscul bolilor cauzate de grăsimi saturate, fie că e lipsa de bani pentru mai multă carne.
Dar mulţi din cei care renunţă la carne, nu sunt siguri cum să se alimenteze mai bine, şi deseori duc dorul unui grătar.
O masă adevărată doar din legume?
O masă bogată în Moldova inseamnă bucate din cărnuri, făinoase şi legume. Iar renunţarea totală la carne pare un chin adevărat. De fapt, majoritatea din noi consumă prea multe proteine şi nu îndeajuns legume şi fructe. Legumele şi fructele ar trebui să constituie două treimi din alimentaţie, şi doar o treime – grăsimi şi proteine din carne, peşte, lactate, ouă, boboase, nuci şi seminţe. Deci înlocuirea cărnii cu boboase sau legume, fie şi parţial, doar ne va apropia de o stare mai bună a lucrurilor.
Să înlocuim carnea cu produse din soia?
„Carnea vegetală” din soia este o alternativă. Pe piaţa locală au apărut mai multe produse din soia, care vin să înlocuiască produsele preferate: pateuri, cârnăciori, chifteluţe. Calitatea nutritivă a acestor produse poate lăsa de dorit, şi e important să citiţi etichetele, ca să fiţi siguri că nu vă îndopaţi cu aditivi, coloranţi şi sare.
Este adevărat că chinzezii şi japonezii au folosit produsele din soia din străbuni. Ei însă se limitează la boabele proaspete de soia (edamame) sau la produsele fermentate (sos, supa miso, tempeh).
În prezent se duc dezbateri aprinse în privinţa calităţii produselor din soia procesată, care contine unele toxine.
Din acest motiv, mai bine să consumaţi o bucăţică de carne bună, decît cârnaţi ieftini din soia, limitîndu-va doar la produse calitative şi fermentate de soia.
Ne vor lipsi nutrienţii dacă nu consumăm carne?
Fierul este unul din elementele importante care trebuie „supravegheat” atunci cînd nu consumaţi carne. Femeile trebuie să fie vigilente, din cauză pierderilor de fier în perioada ciclului. Verdeţurile conţin mult fier, însă într-o formă mai greu accesibilă decât în carne. Consumul de verdeţuri împreună cu fructele citrice vor spori asimilarea fierului din legume. În cazuri speciale se recomandă şi suplimenţii cu fier în formă de pastile sau picături.
Alt element care poate fi în deficit este vitamina B12. Dacă nu consumaţi produse vegetale bogate în B12, atunci un sumpliment vegetarian va fi binevenit.
Omega 3 este deasemenea foarte important în funcţia creierului. Consumaţi sardine şi macrou, dar să nu uitaţi ca uleiul de nuci este o sursa excelentă de Omega 3.
Dacă renunţ la carne voi fi mai sănătos?
Regimul vegetarian nu este o soluţie magică pentru sănătate totală. Prea multe produse făinoase, caşcavaluri, dulciuri sunt tot atât de nocive. Deşi cercetările înregistrează o rată mai scazută a bolilor cardio-vasculare, cancerului şi diabetului între vegetariani, rezultatele nu sunt absolut clare. Fumatul redus şi activitatea fizică sporită posibil ca tot joacă un rol important în starea generală a sănătăţii lor.
Şi totuşi, de ce să renunţăm la un grătar?
Idea nu este de a renunţa la carne totalmente. Mai curând – să renunţaţi la produsele ieftine, de origine dubioasă, de calitate inferioară, şi să va oferiţi o zi sau două pe săptămână fără carne.
Astfel veţi încerca produse şi bucate noi, veţi economisi bani, şi vă veţi simţi mai sănătoşi.
Pentru revista culinară Prosto Vkusno