Pentru portalul ea.md  Foto Prosto & Vkusno
1-%d1%81%d1%82%d1%80_%d0%b3%d0%bb%d0%b0%d0%b2%d0%bd%d0%b0%d1%8f_img_4412Sărbătorile de iarnă, începând cu Craciunul în stil nou și până la Botează sunt sărbători de bucurie, de împlinire și de speranță pentru un viitor mai bun. Este perioada carității, a benevolenței și urărilor de sănătate. Iar din punct de vedere gastronomic, este perioada indulgenței.

Când alertele de ”mâncare sănătoasă, consum responsabil, ocupații sportive și regim strict” se relaxează oarecum, iar lumea își permite mai multă libertate în mâncare, și chiar mai mari cheltuieli pentru plăceri savuroase.

Tradițional, când produsele alimentare nu erau atât de accesibilie și variate ca în prezent, gospodinele păstrau ce e mai bun pentru aceasta vreme a anului și toată lumea aștepta cu nerăbdare masa cea mare, fie din Ajun, din noaptea dintre ani, sau de Sfântul Vasile.

Tradițiile, inclusiv cele gastronomice, sunt elemente puternice și importante în țesătura socială a unui popor, de asta chiar și cele mai ”nesănătoase tradiții”, precum ar fi excesul de mâncare și alcool pe timp de noapte, sunt greu de negat și aproape imposibil de înlăturat.

Dar partea pozitivă este că aceste tradiții, fie ele și mai puțin sănătoase, sunt rare pe parcurusul anului, și dacă nu se face abuz de durată, ele nu ar trebui să dăuneze cumva sănătatea noastră.
Este inutil să pornim cu interziceri de a pregăti pârjoale pentru Revelion. Sau să chemăm lumea să renunțe la masa de la miezul nopții. Sau să scoatem salata Olivie în afara legii, pentru că conține maioneză și salam ieftin. Cred ca asta o va face timpul. Iar noi putem doar să indicăm câteva sfaturi pentru perioada de sărbători, care ar limita riscurile asociate.
Ce să alegem de pe masa din noaptea de Revelion?
Sfatul meu este să nu stați flămânzi pâna la miezul nopții. Serviți o cină sațioasă și festivă la o ora obișnuită, între 18 și4-%d1%81%d1%82%d1%80_dsc_5946-2 20, dar fără alcool. Asta vă va ține stabili și energici până la ora magică, iar după bătăile curanților veți simți o foame mai redusă, pâstrând pofta de mâncare pentru a doua zi.
Dacă gospodina casei a pregătit totuși o masă copioasă, oferită la miezul nopții, încercați să limitați sursele de proteină și grăsimi consumate la doar un singur fel. Un aport sporit de proteine poate dăuna rinichilor. Lăsați într-o parte toate bucatele care le puteți savura și în alte zile, de exemplu cașcaval, salam, pâine, unt, maioneză, și savurați din cele cu adevărat festive și pregătite pentru ocazii speciale. În așa fel veți reduce consumul total.
Căutați pe masă cele mai colorate bucate, de obicei acestea sunt din multe legume și fructe, și consumați cât mai multe, mai ales murături și rădăcini proaspete (salate din crudități), pateuri din vinete congelate. Astea toate vă vor susține digestia din următoarele zile.
ciocolamisuFiecare pocal de alcool trebuie ”spălat” cu un păhar de apă. Asta e o regulă simplă pe care fiecare o poate urma. Apa vă rehidrata organismul și va reduce efectul de mahmureală de a doua zi.
Dacă ajungeți și la deserturi, evitați torturile (gospodinele ar trebui să se abțină de la torturi pentru Revelion). Deserturile ușoare din fructe, creme și înghețată sunt mult mai interesante. În acest moment la sigur că nu mai sunteți flămânzi. Desertul poate fi lăsat pentru a doua zi sau luat la pachet.
În caz de exces, ce produse sunt bine venite pentru a ne pune rapid pe picoare?
Dacă excludem intoxicațiile alimentare, care sunt cauzate nu de exces ci de bucate alterate, excesul de bucate poate conduce la indigestii, care mai grele, care mai ușoare. Indigestia poate fi ușor evitată prin consumul a cât mai multe fructe și legume, inclusiv murate, fibre vegetale (care se conțin în zarzavaturi proaspete, pâine integrală, mămăligă, semințe și vlăstare încolțite).
Și din nou, nu uităm de apă. Apa ne va ajută să evităm atât indigestia cât și mahmureala după alcool. La acest capitol nu uităm de ceaiuri de plante (pot fi servite la desert sau pe parcurs), supe pe borș acru servite a doua zi și iarăși – murături și chiar moare care va restabili echilibrul de săruri în caz de dehidratare considerabilă.
Propuneți un meniu sănătos pentru o masă de sărbătoare.
O masă de sărbătoare nu trebuie să se transforme neapărat într-o bombă de calorii, proteine și grăsimi.

Efectul de2-%d1%81%d1%82%d1%80_img_4444 sărbătoare se crează nu doar din bucatele servite, ci din atmosfera creată, fundalul de muzică ales pentru ocazie, efecte de lumină, lumânări, decorațiuni pe masă și în încăpere, vesela și pocalele alese și, la urma urmei, din voia bună creată între prieteni.

Într-o asemenea atmosferă va fi mai puțin important cîte feluri de gustări sau de bucate fierbinți servim, sau câte torturi am pregătit, mai ales dacă această masă este după miezul nopții.

În familia noastră jumătate din persoane nu consumă carne, unii nu consumă nici pește, nici ouă, alții consumă de toate, de asta un meniu festiv se bazează în mare măsură pe legume, fructe, cereale, lactate și boboase, pentru că acestea sunt produsele acceptate de toți la masă.

Pentru gustări, recomand un pateu de ciuperci și altul din vinete congelate. Conservele tradiționale – ardeii dulci în sos de roșii, gogoșarii marinați, roșiile-cherry conservate în sucul propriu și servite cu ceapă și ulei sunt la locul și timpul potrivit.

Cruditățile nu lipsesc niciodată, și de Revelion ele vin sub formă de salată în care ridichea neagră, rădăcina de țelină, morcovul și daiconul sunt rase sub formă de pai, ornate cu pătrunjel și ceapă-șalot, simburi de rodii și servite sub o marinadă de suc de lămâie, ulei și miere lichidă.

3-%d1%81%d1%82%d1%80_dsc_5877-1

Bucatele fierbinți includ de fiecare dată legume date la cuptor – cartofi, bostan, morcov, ceapă, usturoi, sfeclă roșie, păstârnac – toate tăiate cuburi și coapte în ulei, condimentate cu chimbru și magheran.

Amatorii de carne vor savura curcan sau gâscă coaptă, iar vegetarienii vor servi o ruladă cu ciuperci și bob-nout înnăbușite în vin Kagor și coapte în aluat-foietaj.

Sarmalele nu lipsesc nici ele, dar astea sunt pregătite fără carne, cu un amestec de orez, hrișcă și crupe de porumb și învelite în varză murată. Coapte la foc încet într-un sos de roșii conservate, ele nu vor ceda cu nimic în fața sarmalelor cu carne.

La desert coacem fructe de sezon (mere, pere, gutui, bobițe de struguri) sub sirop de pomușoare și miere lichidă, condimentate cu frunze de dafin, și le servim în cupe de cristal, sub înghețata preferată.

Ce produse trebuie să consume în ziua de Crăciun persoanele care au ținut post?
Nu există produse interzise după post, dacă asta își dorește persoana, atât timp cît acestea sunt consumate în cantități rezonabile și nu sunt alterate. Postul nu durează atât de mult încât să oprească producerea de organism a enzimelor necesare pentru digerarea grăsimilor animale, de asta orice temeri pot fi abandonate. Se recomandă doar moderarea în toate, ca și în oricare altă situație, de altfel.
Cum detoxifiem organismul după consumul de alcool și cu ce putem să-l înlocuim?revelion
Apa, toate felurile de lichide fără zahăr, inclusiv supele, ceaiurile, precum și fructele și legumele proaspete – toate vor susține recuperarea organismului după alcool. Unele persoane găsesc apa minerala carbogazată mai benefică în recuperare decât apa plată, dar e o preferință individuală.

Este importantă și vârsta persoanei. Cu anii, detoxifierea organismului de alcool devine mai lentă, iar stările de mahmureală – mai grele și mai prelungite.

Este mai ușor să eviți intoxicațiile cu alcool decât să detoxifici organismul. Pentru asta, cum scriam mai sus, consumul de alcool va fi cu măsură, iar fiecare păhar/pocal de alcool va fi dublat cu un păhar de apă preferată (a nu se citi Cola sau Fanta, mă refer la apă plată sau minerală).

Șampania și vinul alb pot fi diluate cu succes, adăugând apă minerală. Mai există și opțiunile slab-alcoolizate, de pâna la 5%, care prezintă alternative reușite, mai ales în situațiile unde toată lumea servește alcool și refuzul poate apărea ca ceva neprietenos.
2-%d1%81%d1%82%d1%80_img_4396În încheiere vreau să scriu că sărbătorile mult-așteptate nu trebuie neapărat reduse la regimuri terapeutice, iar bucatele tradiționale își au locul binemeritat la masa de musafiri. Atât timp cât ele sunt pregătite cu grijă, din produse calitative și proaspete, iar consumul lor este cu măsură, nu ar trebui să simțim nici shimbări în starea de spirit, nici surplus în greutate.

La urma urmei, este important ce mâncăm pe parcursul întregului an, și nu doar la sărbători!

La Mulți Ani!2-%d1%81%d1%82%d1%80_img_4390