O fi datorită campaniei EcoLocal sau nu, dar la sigur pofta de Eco a sporit vădit pe piața moldovenească. Mai ales între vânzători. De fiecare data ajunsă în Moldova, merg la Piața Centrală, la târguri și mai în toate supermarket-urile din oraș să mă uit dacă au mai apărut ceva produse noi.
Nici de data asta nu s-a trecut fără ”surprize”.

IMG_5314Din prima am descoperit un lavaș moldovenesc, marca Făt Frumos, care țipa de la o poștă ”Organic”, negru pe alb și verde pe negru, să nu-i scape nici unui cumpărător acest produs armenesc, devenit moldovenesc de la un timp.

 

Un scrutin mai îndeaproape a etichetei relevă ceia ce și presupuneam – nici pomină de credențiale Eco, nici tu sigla națională, nici număr de identificare unic, nici simbolul agenției de certificare. Un produs obișnuit, preparat din ingrediente naturale (apă, făină și sare) – prezentat așa cum și-ar dori cumpărătorul – organic. Adică – ”mai sănătos”, ”mai natural”.

 

LiveFruit

Un alt produs nou apărut acum pe piață este Suc de Aronie, presat la rece, sub marca comercială Live Fruit. Sucul nu este organic. Nici nu pretinde la asta. Pentru că producătorul încă nu a atins etapa respectivă la întreprinderea sa. Însă fructele de aronie folosite în suc sunt crescute pe o plantație în circuit ecologic, fapt indicat prin logoul de pe sticlă Certificat Eco – agenția care inspectează plantația fermierului dat.
În noțiuni strict legitime, nici acest logotip Certificat Eco nu ar trebui să fie pe ambalaj, pentru că implică idea că sucul este eco/organic/bio. Or, pentru a opbține acest calificativ, având fructe crescute eco, fermierul trebuie să certifice și linia de presare la rece a sucului, trecând peste etapele birocratice de rigoare. După asta va obține dreptul să folosească pe ambalaj sigla națională Agricultura Ecologică.

 

 

eco logo national

În prezent în Moldova sunt doar trei produse autohtone cu dreptul de a folosi această siglă:

Ceaiurile de plante sub marca comercială  Biocamara (Mănăstirea de la Zăbriceni),

Vinul Equinox de la ”Crama Domnească”

Strugurii de masă a lui Victor Bârnaz de la Drochia.

Sucul de aronia, să sperăm, va fi al patrulea.

 

IMG_5300Și încă un produs nou apărut recent – uleiul de migdale și săpunul vegetal din ulei de migdal sub marca comercială Biantti, ambele de la Ygrick Grup din Ștefan Vodă. Fermierul, deși cu livada de migdale în circuit ecologic, nu îndrăznește să scrie pe ambalaj Eco (sau Organic, sau Bio), din motiv că nici el nu a trecut rigorile impuse de lege pentru a obține dreptul la sigla națională.
Alți producători, mai puțin inițiați în materie, folosesc pe ambalaj noțiunea ”Organic Soap” (săpun ecologic), fără să știe că nu au dreptul să o facă, și fără să-și dea sama că riscă amenzi mari pentru asta. Persoana care le face etichetele, include un logo întâmplător Green Technologies Organic Soap, iar proprietarii mărfii habar nu au ce înseamnă asta. Am văzut acest logo pe mai multe săpunuri vegetale la ultimul YardSale din Chișinău.
Se confundă noțiunea de ”natural” – când un produs complex, precum este săpunul, este alcătuit doar din ingrediente naturale, fără adaosuri sintentice (coloranți, parfumuri, glicerină, etc) – cu noțiunea ”organic” – când toate ingredietele sunt nu doar naturale, dar și crescute pe soluri cu certificat ecologic.
Și dacă ”natural” nu este verificat și certificat de nimeni în lume, atunci ”ecologic” este o noțiune întărită și protejată prin lege, și poate fi folosită doar de cei care se supun controalelor și confirmărilor de rigoare.

Citește aici despre cosmetica eco
IMG_5724Și asta nu se întîmplă doar în Moldova. Iată acest săpun Balm of Gilead – care indică ingrediente organice, nu susține prin niciun simbol, certificat sau număr unic de identificare, că aceste ingrediente într-adevăr sunt Eco. Și chiar dacă ar fi, asta nu oferă producătorului dreptul de a califica săpunul ca fiind ”eco”, pentru că linia producătoare de săpun, ar trebui să fie certificată la fel.
Complicat? Da. Plictisitor? Probabil. Și ce-i în asta pentru noi, cumpărătorii de rând? O lecție vis-à-vis de cheltuielile noastre. Nu plătiți mai mult pentru un produs pseudo-organic/eco/bio.

 

Doar prezența pe ambalaj a siglei naționale, sau prezența certificatului pentru produsele proaspete neambalate – doar asta Vă poate confirma cu certitudine modul în care au fost cultivate ingredientele primare.

Acest articol a fost scris în cadrul campaniei EcoLocal 2017, Campanie Națională de Promovare a Agriculturii Ecologice.

Campania EcoLocal este susținută financiar de către proiectul de caritate People in Need și Agenția Cehă pentru Dezvotlare și Cooperare.